ייצוגית נגד תנובה ומחלבות גד בטענה להטעיה במשקל של מוצרי גבינה בולגרית בקוביות

לטענת המבקש, הנתבעות הקטינו את תכולת המוצרים ב-20% ללא כל שינוי אפקטיבי על גבי האריזה, באופן בו ציבור הצרכנים סבר בהטעייתו כי המוצרים עם התכולה המוקטנת הם המוצרים עם התכולה הרגילה אותם היה רגיל לרכוש ואשר משווקים במקביל לתכולת ה-200 גרם

צילום: ויקימדיה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של 15 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד חברות תנובה ומחלבות גד, בטענה להטעיה צרכנית, הפרת חובת גילוי מצג שווא כוזב ורשלנות. כל זאת בכל הנוגע לאריזתם ומשקלם של המוצרים: בולגרית קוביות 5% שומן ו/או בולגרית פרוסות 5% שומן מסדרת הגבינות המלוחות (הארוזות מראש) תחת המותג פיראוס (מחלבות תנובה) במשקל 200 גרם, והמוצר “קוביות בולגריות מעודנת 5% שומן מסדרת הגבינות המלוחות (הארוזות מראש) תחת המותג מחלבות גד במשקל 200 גרם לאחר הסינון.

לטענת המבקש, ויקטור פדלון, תנובה ומחלבות גד מייצרות, אורזות, ומשווקות את אותן גבינות מלוחות בתצורה חתוכה (קוביות או פרוסות) במקביל לגושי הגבינה הארוזים מראש, באריזה המכילה נפח וגודל זהה לאלו המשווקות כגוש. ואולם תכולת הגבינה בפועל הוקטנה בשיעור של 20% ביחס לאריזות הגבינה המשווקות במקביל בתכולה לאחר סינון של 250 גרם. זאת על דרך הסתרה, ערמה, והפרת חובת גילוי מכוונת.

לטענת המבקש, תנובה ומחלבות גד הקטינו את תכולת המוצרים האמורים ללא כל שינוי אפקטיבי על גבי האריזה, באופן בו ציבור הצרכנים סבר בהטעייתו כי המוצרים עם התכולה המוקטנת הם המוצרים עם התכולה הרגילה אותם היה רגיל לרכוש ו/או אשר משווקים במקביל לתכולת ה-200 גרם.

בבקשה נאמר, כי לא ניתן להבחין בכך שמדובר בפועל באריזה מוקטנת בשיעור של 20% לנוכח הזהות הפיזית המובהקת בין גודל וצורת האריזות ונפח האריזות, ובתכולת המוצרים לפני סינון. לדברי המבקש, ככל וברצונן של תנובה ומחלבות גד לגבות מצרכניהן תעריף מופקע עבור שירות חיתוך/פריסה של אותו מוצר, עליהן להצהיר באופן חד משמעי כי נשללה מן הצרכן היכולת להחליט האם ברצונו לשלם ממיטב כספו עבור תצורה זו של מוצר ואם לאו.

בבקשה שהוגשה באמצעות עורכות הדין טלי לופו ושרון ענבר-פדלון נאמר כי לו משקלי הגבינות היו זהים ולצורך העניין היו תנובה ומחלבות גד גובות אף 70 שקל עבור אריזת גבינה שנחתכה או נפרסה, וודאי כי באפשרותן לעשות כן (במגבלת הגבלים עסקיים כמובן), אולם מקום בו הן ייקרו את אותו מוצר ממש על דרך הפחתה של 50 גרם מתכולת הגבינות, מקום בו לרוב תמחור הגבינות זהה, אין כל אפשרות לצרכן להיוודע לעובדה זו ולכן מדובר בהטעיה מובהקת, עושק, וגזל של ציבור הצרכנים.

בית המשפט מתבקש להורות לתנובה ולמחלבות גד להשיב לציבור הצרכנים לאלתר את אותו ערך כספי של 20% תכולה, אשר הופחתה מכמותם של המוצרים, והעלאת המחיר הסמויה הגלומה בעצם שיווקן של אריזות גבינה אלו בתכולתן המוקטנת, ו\או גבייה בלתי חוקית עבור שירות ללא ידיעה פוזיטיבית וגלויה של הצרכנים. לחילופין לגלם את שיעור ההתייקרות כערך לגילום ההשבה לצרכנים הנע באופן ממוצע בשיעור של בין 27% ל-30% ואף למעלה מכך, כאשר ברור כי אילולא המצג הכוזב שיעור מסוים מציבור הצרכנים אף לא היה נוטל מלכתחילה את המוצרים.

בנוסף מתבקש בית המשפט לחייב את תנובה ומחלבות גד לתקן את הליקויים, לאסוף את המוצרים נשוא בקשה זו מן הדפים, ולהוסיף את תכולת הגבינה שנגרעה מאותם המוצרים.

תגובת הנתבעות לא התקבלה עד כה.

 

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*