ייצוגית נגד סודקסו ותן ביס בטענה לגביית עמלות מופרזות מבתי עסק בתחום המזון

בבקשה נטען, כי המשיבות, המשמשות כפלטפורמה לתיווך בין המעסיקים ועובדיהם לבין המסעדות, והמחזיקות ביותר מ-80% משוק סליקת הארוחות, ניצלו לרעה את מעמדן, בין היתר תוך הפרת חוק ההגבלים העסקיים

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

חברת רודריגז גריל בר המפעילה ומנהלת את “מסעדת רודריגז מסעדת בשרים” בירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד חברות סודקסו פאס ישראל מנתניה ו-10 ביס.קו.איל מתל אביב. זאת בטענה לפגיעה חמורה שהן גורמות לבתי עסק בתחום המזון בישראל מזה שנים.

בבקשה נאמר כי שתי החברות מחזיקות זה שנים ביותר מ-80% משוק סליקת הארוחות בישראל, וכל אחת מהן משרתת מאות אלפי עובדים המחזיקים בכרטיס סליקת ארוחות שלה, המאפשר להם לשלם עבור ארוחות בבתי עסק שונים, וכי כל אחת מהן התקשרה בהסכם עם יותר מ-5,000 מסעדות ברחבי הארץ.

עוד נאמר בבקשה, כי מעמדן של המשיבות בשוק כרטיסי סליקת ארוחות וכמות המעסיקים עמם התקשרה כל אחת מהן, הפכו כל אחת מהן למונופולין בעיני המסעדות, מאחר שלמסעדות אין תחליף אפשרי להתקשרות עם המשיבות.

בבקשה נטען, כי המשיבות המשמשות כפלטפורמה לתיווך בין המעסיקים ועובדיהם לבין המסעדות, ניצלו לרעה את מעמדן בין היתר תוך הפרת חוק ההגבלים העסקיים, בכך שהן גבו ועודן גובות מחיר מופרז מהמסעדות. כך בגין ארוחה בישיבה הן גובות מהמסעדות עמלה זהה לשתיהן בשיעור של 6% ממחיר הארוחה, ובגין ארוחה במשלוח הן גובות מהמסעדות עמלה זהה לשתיהן בשיעור של 10% ממחיר הארוחה.

בבקשה נאמר, כי מדובר בעמלות בהיקף שערורייתי ממש, הגבוהות יותר מפי 6 מהעמלות שגובות חברות כרטיסי האשראי (עמלה ממוצעת של 0.98%) המספקות שירות דומה לזה המסופק על ידי המשיבות. זאת, כאשר העלויות והסיכונים אליהם חשופות המשיבות נמוכים יותר מהעלויות והסיכונים אליהם חשופות חברות כרטיסי האשראי, דבר המעצים יותר את מופרזות המחירים שהן גובות מהמסעדות.

לדברי המבקשת גובה הנזק שנגרם לחברי הקבוצה המיוצגת מגביית עמלות העתק בגין רכישות שביצעו אצלם מחזיקי כרטיסי סליקת ארוחות שהונפקו על ידי המשיבות, כפי שחושב על ידי המומחה מטעמה פרופ’ דיויד גילה (לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים) מסתכם בלפחות 57.8 מיליון שקל ביחס לכל אחת מהמשיבות. בית המשפט מתבקש לחייב את המשיבות לפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין מלוא הנזק שנגרם להם, כפי שחושב על ידי פרופ’ גילה.

תגובת סודקסו-סיבוס: “טרם קיבלנו לידינו את כתב התביעה. כאשר נקבלו, נלמד אותו ונגיב בהתאם”.

תגובת תן ביס לא התקבלה עד כה.

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*