ייצוגית נגד יקבי סגל: “תירוש מיץ ענבים טבעי” ו”יין אדום מתוק” מכילים סוכר לבן

נטען בנוסף, כי החברה אינה מציינת על גבי התווית את דבר תוספת הסוכר, תוך כינוי המוצר בשם יין מתוק בעוד שלאמיתו של דבר מדובר ביין ממותק. מיקבי סגל נמסר: אנו בוחנים את העניין וככל שנפלה טעות, נתקנה. יובהר, כי בכל אופן אין מדובר במוצרים פגומים

יין אדום מתוק ותירוש של יקבי סגל
יין אדום מתוק ותירוש של יקבי סגל

חברת יקבי סגל, יצרנית יינות ומיץ ענבים, נתבעת בתביעה ייצוגית על ידי אורלי בהט, שבדקה ומצאה באמצעות בדיקת מעבדה בגרמניה, כי המשקאות “תירוש מיץ ענבים טבעי” ו”יין אדום מתוק“, שמשווקים על ידי חברת יקבי סגל, מכילים סוכר לבן (סוכרוז). יקבי סגל מציגה את מיץ הענבים שהינו “100% טבעי”, וככזה המכיל מיץ ענבים טבעי בלבד, כאשר הלכה למעשה מתברר שיקבי סגל מוסיפה למיץ הענבים סוכר לבן באופן הסותר את מצגיה ומטעה את הציבור.

נטען בתביעה, כי בדומה ל”תירוש מיץ ענבים טבעי” מוסיפה יקבי סגל גם ל”יין האדום המתוק” תוספת סוכר (סוכרוז) ומוסיפה חטא על פשע, בכך שהיא אינה מציינת על גבי התווית את דבר תוספת הסוכר, תוך כינוי המוצר בשם יין מתוק בעוד שלאמיתו של דבר מדובר ביין ממותק. כתוצאה מכך, רוכש ציבור רחב במשך שנים ארוכות את המוצרים הללו, תוך שהחברה בכפיות טובה ומעילה באמון הציבור מובילה את הציבור לקבלת החלטות על בסיס מידע שגוי, עניין חמור שבעתיים כשמדובר במוצר שנכנס לגוף האדם, בדומה לפרשת הסיליקון בחלב של תנובה.

כך, למשל, בכיתוב המפורט מאחורי הבקבוק “תירוש מיץ ענבים טבעי” נכתב, כי “תירוש ענבים משובח עשוי מענבים מובחרים שנבחרו בקפידה. תהליך הכנת התירוש נעשה במיטב של עשיית מיץ תירוש המאופיין בטעם עדין ומתקתק”. התקן הישראלי קובע במפורש, כי “אין להוסיף למיץ ענבים חומרי המתקה, חומר טעם וריח, חומרי צבע או כל חומר אחר…” עוד קובע התקן, כי מותר להוסיף את המילה “טבעי” רק אם המוצר יוצר מפרי טרי – ללא תרכיז – וליתר דיוק “מותר לסמן בכינוי “טבעי” ללא מילים נלוות מזון יחיד או מקטע שלו, שאינו תערובת של מזונות, שאין בו תוספת רכיבים (כמו סוכר למשל) ובכל מקרה יש לציין על גבי המוצר את המילה “רכיבים” ולאחריה יצוינו כל הרכיבים שהוספו למוצר.

בדיקות מעבדת היידגר (heidger) שבגרמניה, אשר נותחו על ידי המומחה, פרופסור עודד שוסיוב, גילו כי התירוש ה”טבעי” כביכול אינו טבעי וכי הוא אינו מכיל רק מיץ ענבים שכן התירוש מכיל תוספת של סוכר לבן – סוכרוז – שמקורו בסלק סוכר או בקנה סוכר. הסוכר הטבעי שנמצא בענבים הוא גלוקוז והסוכרוז שנמצא בבדיקות המעבדה אינו קיים באופן טבעי בענבים ולכן הימצאותו שם מעידה כי הוא הוסף למיץ הענבים בתהליך הייצור.

במילים פשוטות, התירוש הטבעי הוא למעשה מיץ ענבים בתוספת של סוכר לבן ובהתאם לתקן הישראלי קיים איסור מוחלט על הוספת סוכר לבן למיץ ענבים ובוודאי שלאחר הוספתו של הסוכר הלבן לא ניתן לכנות את מיץ הענבים בשמות “תירוש” ו”טבעי” וגם אסור לכתוב על התווית המודבקת כי מיץ הענבים הוא 100% טבעי ומכיל רק מיץ ענבים.

יש לשים לב, כי הפעולה של הוספת הסוכרוז נועדה על פי המומחה להשיג באופן פסול תכלית של חיסכון משמעותי בעלויות הייצור. קרי, לפצות על שימוש בענבים באיכות ירודה עם רמת סוכר נמוכה באמצעות הוספת הסוכרוז.

החברה אם כך גם מטעה את הצרכנים בנוגע לרכיבים המרכיבים את המוצר עת שהיא אינה מציינת כי בנוסף למיץ הענבים קיים גם סוכר לבן.

לפיכך, ציבור הצרכנים זכאים לפיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה שלהם, שכן החברה בהתנהלותה פגעה בחופש הנתון להם כצרכנים לעשות את בחירותיהם על יסוד מידע מלא, שלם ונכון. בפועל, התנהלותה של החברה הביאה את הצרכנים לקבל החלטות על בסיס מידע שגוי ומוטעה. במקביל, נגרם נזק לצרכנים בדמות מחיר המכירה של המוצרים הללו שנגרם כתוצאה ממצג מטעה.

הוספת הסוכרוז אינה דבר של מה בכך: על פי דוחות קבוצת נילסן 43% מהישראלים מנסים להימנע מצריכת סוכר ו-28% מקפידים על תפריט המגביל או אוסר על צריכת מזונות הכוללים סוכר ו-50% מהישראלים היו רוצים למצוא על המדף מוצרי מזון טבעי לחלוטין. 42% מהישראלים היו רוצים למצוא יותר סוגים של מוצרי מזון מופחת סוכר/ללא סוכר. כלומר, הוספת הסוכרוז לבקבוקים האמורים מהווה עניין מהותי ורב חשיבות עבור ציבור הצרכנים.

מיקבי סגל נמסר: “יקב סגל מחויב לייצור של מוצרים איכותיים, בהתאם לדרישות כל דין לרבות התקנים הרלוונטיים. לאחרונה הועלתה טענה, לפיה קיים פער בין הפירוט שבתווית האחורית של שניים ממוצרי היקב (מיץ ענבים ויין אדום מתוק) לזה שעלינו לתת על פי התקינה הישראלית. אנו בוחנים את העניין וככל שנפלה טעות, נתקנה. יובהר, כי בכל אופן אין מדובר במוצרים פגומים”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*