ועד הרפתנים נגד התאחדות מגדלי בקר: אם לא תפעלו נגד הכפשות האוצר, משרד חקלאות והפגיעה במכסות, נתנתק מכם

במכתב קוראים הרפתנים לנציגי התאחדות להתנגד להסכם העקרונות המתגבש בין הממשלה לחקלאים, שלדבריהם פוגע בצורה אנושה ב-600 הרפתות המשפחתיות ואף במרבית הרפתות השיתופיות במושבים. הוועד גם קורא להתנגד בכל תוקף לכוונה לייבא לישראל מוצרי חלב, בטענה כי הדבר מנוגד לחוק החלב, ושבכל מקרה לא יביא לטענתם להורדת מחירים לצרכן

עודד שהם יו"ר ועד הרפתנים. צילום עצמי
עודד שהם יו"ר ועד הרפתנים. צילום עצמי

מלחמת החלב עולה שלב. ועד הרפתנים, המייצג כ-50 בעלי רפתות ממושבים בכל רחבי הארץ, מחריף את צעדיו נגד המוסדות הבוחשים בקדירה, והפעם כנגד הגוף שאמור לייצג את הרפתנים מול הגורמים הנוספים בענף החלב, ומול משרדי הממשלה – התאחדות מגדלי בקר.

במכתב שהוציא לפני כשבוע עורך הדין יניב גבע בשם ועד הרפתנים,שמשתרע על פני 21 עמודים, וכולל 159 סעיפים, משגרים הרפתנים חברי הוועד מספר איומים לעבר התאחדות מגדלי בקר, שהחריף בהם הוא איום בהתנתקות חד צדדית של קבוצת הרפתנים מההתאחדות כגוף מייצג – ככל שייחתם הסכם ענפי חד צדדי שאינו מאפשר לדעתם המשך קיום של הענף.

במכתב קוראים הרפתנים לנציגי התאחדות מגדלי בקר להתנגד בכל תוקף להסכם העקרונות המתגבש בין הממשלה לחקלאים, ואשר לדבריהם, פוגע בצורה אנושה ב-600 הרפתות המשפחתיות ואף במרבית הרפתות השיתופיות הפועלות במושבים, ועלול לחסל אותן.

ועד הרפתנים גם קורא להתאחדות להתנגד בכל תוקף לכוונה לייבא לישראל מוצרי חלב, בטענה כי הדבר מנוגד באופן מוחלט לחוק החלב, שהתקבל בשנת 1992, ושבכל מקרה, כפי שהוכח בעבר, לא יביא להורדת מחירים לצרכן.

“מעבר לעובדה שהסכם העקרונות במתווה הנוכחי לא יביא לתוצאה הצפויה של הוזלת המחיר לצרכן, הרי שעידוד התחרות על חשבון אינטרסים אחרים מהווה פתרון לא חוקי אשר חורג ממטרות חוק תכנון משק החלב, וברצון מרשיי לפעול בעניין זה בעתיד הקרוב, ובתקווה שבשיתוף עם ההתאחדות, אחרת לא יהססו מרשיי לפעול באופן עצמאי על מנת למצות כל זכות העומדת להם על פי כל דין” – לשון המכתב אותו שיגר עו”ד גבע בשם ועד הרפתנים למשרדי ההתאחדות.

כמו כן, הרפתנים טוענים שלא ייתכן לקבל מתווה שגורם להם לעבוד למעשה בחינם. “איך ניתן לצפות מרפתן להוריד 20 אגורות לליטר, כאשר הוא מקבל רק 17 אגורות?” – שואל עודד שהם, יו”ר ועד הרפתנים, ומאיים, כי אם יוחלט לשנות את מחיר המטרה או לבטלו – הרפתנים לא יהססו מלהפעיל את סעיף הבוררות בהסכם מול התאחדות מגדלי בקר, אקט אשר משמעותו שיתוק פעילות ההתאחדות. בנוסף, מאיימים הרפתנים לנקוט פעולות ישירות מול הממשלה.

“ככל שהסכם העקרונות אכן נועד גם לשרת את האינטרסים של המגזר המשפחתי, הרי לא יתכן שהוא ימוטט את כולו ויהפוך אותו להפסדי”, כותב עו”ד גבע בשם הרפתנים. “ככל וההתאחדות לא תפעל בהתאם, ברי כי חוסר ההסכמה שנוצר במתווה הפעולה ובפרט בנוגע למחיר המטרה, תהווה עילה למרשיי להפעלת סעיף 720 לתקנון ההתאחדות ולפנייה להליך של בוררות”.

בנוסף תוהים הרפתנים, האם התאחדות מגדלי בקר אכן מייצגת את האינטרסים שלהם באמת ובתמים, ומצהירים כי יפעלו בכל דרך על מנת למנוע חתימה של ההתאחדות על הסכם עקרונות, אשר מנסר את הענף עליו הם יושבים, תוך שהוא מבטל את הזכות הקניינית שלהם על המכסות אותן רכשו בכסף רב בעידוד ואסדרה של המדינה – “מרשיי היו רוצים להאמין כי ההתאחדות באמת ובתמים מעוניינת לפעול לטובתם. יחד עם זאת ככל ולא תהיה להם ברירה, יפעלו מרשיי בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם על מנת למנוע מהסכם העקרונות במתווה הנוכחי לצאת מהכוח אל הפועל”.

את המכתב חותם עו”ד גבע בשם הרפתנים: “מרשיי שבים ומבהירים, כי  ככל וההתאחדות לא רואה עין בעין עם עמדתם יש להביא את העניין בפני בורר וכי עד אז על ההתאחדות להימנע מלתת יד לכל מהלך או החלטה שתביע לביטול ו/או צמצום ו/או ריקון חד צדדי ו/או פגיעה נוספת במכסות החלב וכן לכל מהלך או החלטה שיקבעו מחיר מטרה שאינו ראוי ואינו ריאלי”.

לדברי עודד שהם, רפתן באירופה מרוויח כפול מהרפתן בארץ, “אבל נוח לצעוק ‘אירופה, אירופה’ בלי בכלל להכיר את הנתונים”. לדבריו, אמנם מחיר ליטר חלב באירופה נמוך בכ-30 אגורות ממחירו בארץ, אך הדבר לא היה כך תמיד, והמחיר צפוי לעלות בקרוב עם פתיחת הייצוא האירופי לשוק הרוסי, וכתוצאה מהשפעות גלי החום שעוברים עכשיו ביבשת וצפויים לפגוע בתפוקה. לדברי שהם, קל לשכוח שרפתן באירופה נהנה מתמיכה ישירה של כ-25 אגורות לליטר בניגוד לרפתן הישראלי שלא מקבל שום עזרה, ודי בכך כדי לבטל את פערי המחיר שלכאורה קיימים. מעבר לכך, הוא מציין מספר מרכיבים המייקרים באופן משמעותי את החלב הישראלי: שיעור המע”מ כפול מהמע”מ הממוצע באירופה, עלות הכשרות, וכן הדלק, המים, החשמל, המזון והמיסוי, שכולם גבוהים מבאירופה.

לדברי שהם, אין כל סיבה להיבהל מאיומי הממשלה על פתיחת השוק, מפני שבחדרי חדרים מבינים השרים הנוגעים בדבר שאין שום פער במחיר בין החלב הישראלי לאירופי. לדבריו, התאחדות מגדלי בקר צריכה להפסיק להתנצל. כיום שכר הרפתן נמוך והוא נושא על גבו את נטל יוקר המחיה. “בשוק חופשי מחיר המטרה לא יהיה מוגבל ויוכל לטפס בעשרות אחוזים. שני שלישים מייצור החלב הגולמי ממילא לא ניתן בכלל לייבא – בגלל הצורך בטריות רוב מוצרי החלב הנמכרים לצרכן הישראלי”.

“ההתאחדות לא צריכה להיבהל משום איום של האוצר או משרד החקלאות”, אומר שהם. “היא צריכה להתחיל לשנות את החשיבה ולגרום לאוצר ולמשרד החקלאות להבין שהם לא עושים לנו שום טובה”.  בכל מקרה טוען שהם, שאם קיימת בעיה במחירי מוצרי החלב, כדאי מאוד לבדוק את שתי החוליות הבאות בשרשרת האספקה – קרי המחלבות והרשתות הקמעונאיות -“יש לי תחושה שתגלו דברים מאוד מעניינים לגבי פערי המחיר ומי הגורם האחראי להם”.

ועד הרפתנים היא קבוצה בת 50 בעלי רפתות במושבים מכל אזורי הארץ, אשר התאגדה לאחרונה על מנת להביא את זעקת הרפתנים לקדמת הבמה, ועל מנת לחשוף את הנתונים האמיתיים על שוק החלב, ועל הקשר בין הגורמים השונים בו ליוקר המחייה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*