גבעות עולם – חווה אורגנית ופראית / מאת טלי ברנר

האורחים האורגניים מתקבלים באהבה עם הכנסת אורחים כמו במזרח התיכון. הכיבוד כולל גבינות, יוגורט, ירקות, חביתה, זיתים וקפה אמיתי. התחושה באוויר: טוב שבאתם. טלי ברנר ביקרה בחווה בשומרון עם מייסד החווה אברי רן והגבן דודו עמר

חוות גבעות עולם. צילום: טלי ברנר
חוות גבעות עולם. צילום: טלי ברנר
מאת טלי ברנר
מאת טלי ברנר

בחוות גבעות עולם בשומרון האורחים האורגניים מתקבלים באהבה גדולה. הכנסת אורחים מופלאה כמו שיכולה להיות רק במזרח התיכון. הכיבוד כולל גבינות, יוגורט, ירקות, חביתה, זיתים וקפה אמיתי. התחושה באוויר : “טוב שבאתם”. הלכנו (הגבן, מכין הגבינות, דודו עמר ואני) בעיקר לשמוע ופחות להשמיע.

גבעות עולם נראית כמו חווה אורגנית אוטופית, פראית. אוויר הרים צלול. מדשאות ירוקות ועצי זית. במהלך הסיור בחווה חלפו על פנינו בריצה קלילה שני במבי. המבנה המרכזי בחווה הוא “המתומן” – מבנה עץ גדול ומרשים בסגנון כפרי, המשמש כמטבח וחדר אוכל. נכנסנו למבנה הגדול לאחר שעלו ממנו ריחות תבשיל מעוררי תיאבון. עוד מעט יגיעו כל עובדי החווה לארוחת הצהריים, כ-70  סועדים.

בשטחי החווה בולטים מבני העץ הגדולים והמפוארים – לולים אורגניים, שמעצם הגדרתם הם גם לולי חופש, המספקים למטילות תנאי מחייה אופטימליים. בחווה מגדלים כ-70 אלף מטילות. את המזון מכינים במכון התערובת בחווה. רוב רכיבי התערובות הם גידולים אורגניים של החווה עם תוספות נדרשות. במקום בית אריזה מודרני לביצים, עם ציוד משוכלל וטמפרטורה מבוקרת. הביצים נמכרות ברשת שופרסל.

ויש גם דיר עזים, 300 עזים שיוצאות למרעה, ומחלבה המייצרת מגוון מוצרים אורגניים. החקלאות היא אורגנית – 450 דונם פלחה, תלתן ושיבולת שועל המשמשים חלק מרכיבי תערובת המזון למטילות. ויש גם כרמים שאינם אורגניים – עדיין.

המערה בשטח גבעות עולם
המערה בשטח גבעות עולם

מדרום למבנה המרכזי נמצאת מערה ובה שלושה חדרים. לאחד החדרים תקרת זכוכית המאפשרת לקרני השמש לחדור פנימה. הירידה אל המערה מוארת בחשמל. המערה שימשה בזמן העתיק לאיחסון יין ותוצרת אחרת הנשמרת בטמפרטורה קבועה כל השנה. המערה נחשפה מתחת לשרידי שתי גתות שהתגלו במרכז חוות גבעות עולם. הגתות מתוארכות לימי בית ראשון. אפשר לראות בבירור את אזורי דריכת הענבים ואיסוף התירוש. יש פוטנציאל רב במערה, זו שחלקה טבעית וחלקה חפורה, הן תיירותי והן לשימושי החווה.

מזרחית לחווה נמצא מצפה שלושת הימים בו ניתן לראות את הים התיכון, ים המלח והכנרת. את מבצר הסרטבה אפשר לראות על רכס ההרים ממזרח, בדרום מזרח השומרון. בתוך היופי הפראי שמסביב, מנהלת שרה, הבת של של אברי רן מקים החווה ואיש החזון, את מערך הייצור בו מייצרים מוצרים אורגניים תוך הקפדה על המהות האורגנית והיצמדות לתקינה האורגנית. בראש פתוח היא שואלת אותנו שאלות מהות נכונות ולכן באנו.

אברי רן. צילומים: טלי ברנר
אברי רן. צילומים: טלי ברנר

רן מסביר, שהשנה, תשע”ח, הייתה שנה קשה לחקלאות, כי ירדו באזור רק 300 מ”מ גשם, לעומת 500 מ”מ הממוצע השנתי. לארגון לחקלאות אורגנית תפקיד קריטי בשנים קשות אלו. תפקידו לעזור לחקלאים, לקדם את המודעות לנושא, לקדם את השיווק האורגני, לפרסם חומר כתוב על פעילות האורגני בארץ, לעורר את השוק הרדום בארץ. לייצר לובי חזק וקבוע בכנסת. לדברי אברי: “תכנית החיסכון הכי טובה שיש היא מזון אורגני – לצרכן האורגני אין צורך בביטוחי בריאות”. עוד הוא טוען, כי נדרש לובי גם במשרד הבריאות לקידום המזון האורגני כמזון בריא – “הארגון נדרש לדאוג לאמינות האורגני מול הצרכנים תוך כדי עזרה לחקלאי האורגני להתפרנס על ידי איתור מוצרים נדרשים, והכוונת חקלאים ותעשיינים לגידול וייצור המוצרים האורגניים הנדרשים בשוק”.

אברי רן סיפר, כי הוא דור שלישי של קיבוצניקים. סבו היה ממייסדי קיבוץ שער העמקים. לדבריו, בעבר הממשלה עזרה לקיבוצים, אך הוא לא זכה ליחס זה מהממשלה: “את המים חיברנו בעצמנו, חיבורי החשמל פה על חשבוננו. לא מהמתנחלים, לא ממועצת יש”ע. לקחתי הלוואות ושילמתי חובות ועשיתי עסקים. החיים לא קלים”. החווה עצמה היא למעשה התנחלות.

עוד הוא אומר, כי המוצרים של החווה נמצאים בכל מקום בו יש חנות טבע והמותג מוערך ומכובד בקליקה המקצועית, בין החקלאים האורגניים ובחנויות הטבע – גם ברמת המוצרים ובוודאי ברמת העסקים והקודים האתיים – “זו נחשבת לחווה האורגנית הכי מקצועית בארץ, לדעתי. אנחנו מוכרים מיליוני ביצים בשנה לשוק האורגני והן הביצים האורגניות הכי טובות שיש. הן מגיעות למאות אלפי בתי אב במדינת ישראל”.


הכותבת היא מהנדסת מזון, מתמחה בחדשנות בפיתוח מוצרים אורגניים

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*