הרגולציה של סימון המזון מעלה הילוך

על פי תקנות חדשות של משרד הבריאות, על חברות מזון להיערך לרפורמה רגולטורית מקיפה בתחום סימון מוצרי מזון, שתיכנס לתוקף בעוד שנתיים. מתוך עדכון לקוחות - דיני צרכנות - משרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר

צילום: אתר משרד הבריאות
צילום מסך: אתר משרד הבריאות

מאת עו”ד עו”ד ירון רוסמן , תמר ארד-קרת ועו”ד אסף רצון

על פי תקנות חדשות של משרד הבריאות, על חברות מזון להיערך לרפורמה רגולטורית מקיפה בתחום סימון מוצרי מזון, שתיכנס לתוקף בעוד שנתיים. סמלים חדשים שיוטבעו על המוצרים יקלו על הצרכנים לזהות מוצרים שבהם כמות גבוהה של נתרן, סוכר ושומן, כחלק ממהלך של רגולציה באמצעות גילוי מידע. הכוונה ברגולציה מסוג זה איננה לאסור על חברות המזון לייצר או לשווק מוצרים בעלי ערכים תזונתיים בעייתיים מבחינה בריאותית, אלא לחייב אותן למסור לצרכן מידע על רכיבים אלה, כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת אם ראוי לצרוך את המוצרים ובאלו כמויות. זוהי רגולציה לא פטרנליסטית, המתאפיינת בהתערבות שאינה עמוקה בחיי המסחר והמשק. שיטה זו מעניקה חירות צרכנית מחד גיסא, ומאידך גיסא שואפת לחנך את הצרכנים לצריכה מושכלת של מזון.

על פי הרגולציה החדשה, הסימון התזונתי יתרחב ויכלול ערך קלורי, שומן, שומן רווי, שומני טראנס, כולסטרול, נתרן, פחמימות, סוכרים, רב-כוהליים, עמילנים (סימון רשות), סיבים תזונתיים (סימון רשות) וחלבון. אם כמות הסוכר היא 10 גרם או יותר לכל 100 גרם מזון מוצק (או 5 גרם ל-100 מ”ל נוזל) יסומנו גם “כפיות סוכר” או חצאי כפיות סוכר בחזית האריזה. הסימון הוויזואלי נועד להקל על הצרכן לזהות את המוצרים הבריאים פחות. כל 4 גרם סוכר יסומנו ככפית אחת, כדלקמן:

400 מ”ג נתרן ומעלה ל-100 גרם מזון מוצק (או 300 מ”ג ב-100 מ”ל מזון נוזלי) יסומנו כך:

 

4 גרם ומעלה של שומן רווי ל-100 גרם מזון מוצק (3 גרם למאה מ”ל נוזל) יסומנו כך:

 

התקנות מחריגות, בין היתר, פירות, ירקות, בשר לא מעובד, ביצים, מי שתייה, תבלינים, קפה, תה, ממתיקים, תמציות מאכל וצבע מאכל, מזון במסעדות ומזון המוכן לבקשת הצרכן בעת מכירתו. כמו כן התקנות מחריגות, לעניין סימונים אדומים וסימוני כפיות, אך לא לעניין טבלת ערכים מלאה, בין היתר: תוספי תזונה, תרכובות מזון לתינוקות, אבקות ותערובות תיבול, משקאות משכרים, מלח, שמן מאכל צמחי (לא כולל שמן דקל ושמן קוקוס), שמן זית ומוצרי מזון ששטח קדמת האריזה בהם לא עולה על 25 סמ”ר.

מועד תחילתן של התקנות: ה-1 בינואר 2020. למשך תקופת מעבר של שנה תוחל רגולציית סימון מקלה יותר, שתדרוש סימון נתרן רק החל מ-500 מ”ג, סוכר החל מ-13.5 גרם ושומן רווי החל מ-5 גרם, והכל ל-100 גרם מזון מוצק (ערכים שונים למזון נוזלי מפורטים בתקנות).

  • הפניות: תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(סימון תזונתי), התשע”ח–2017

נלקח מעדכון לקוחות – דיני צרכנות – משרד עוה”ד נשיץ ברנדס אמיר

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*