קמעונאות דיגיטלית / מאת אורן לוי

חנויות בעידן הדיגיטלי צריכות להתפתח מפלטפורמות לביצוע עסקאות פשוטות המבוססות על מזומנים וכרטיסי אשראי, אל עבר מרכזי דיגיטל התומכים בשירותים חדשים, מבוססי קישוריות

אמזון גו - רשת מזון אמריקאית ללא תורים. צילום מסך
אמזון גו - רשת מזון אמריקאית חכמה ללא תורים. צילום מסך
אורן לוי
אורן לוי

מאאוטלטים יוקרתיים דרך רשתות שיווק ועד חנויות מקומיות, בהן בתחום המזון, היכולת למשוך לקוחות, לשמור עליהם ולספק להם שירותים ומוצרים חדשים, מאלצת את המגזר הקמעונאי להתאים את עצמו באופן רציף לשינויים, על מנת להישאר רלוונטי. מרבית העסקים הפונים לצרכן הסופי, מתחילים לבחון טכנולוגיות בתחום האינטרנט של הדברים (IoT) על מנת להשלים את תהליך השינוי הדיגיטלי.

חנויות בעידן הדיגיטלי צריכות להתפתח מפלטפורמות לביצוע עסקאות פשוטות המבוססות על מזומנים וכרטיסי אשראי, אל עבר מרכזי דיגיטל כוללים התומכים בשירותים חדשים, מבוססי קישוריות. כך למשל חנויות Amazon Go, אשר בהן מוטמעות יכולות בינה מלאכותית ויישומים טכנולוגים חדשניים בחנויות מזון חכמות. על מנת לממש את הטכנולוגיה, יש צורך בתשתית עסקית חדשה ומקושרת היטב לערוצי נתונים שונים. כאשר תשתית כזו מתקיימת, אנו רואים גידול מאסיבי בנתונים ובמידע הזורמים למערכות העסק. כדי להתמודד עם נפח הנתונים ולהצליח בהפעלת חנות מודרנית, הקמעונאים צריכים ליישם סביבת עבודה הנשענת על IoT.

בנייה של ארכיטקטורת IT ל”חנות מקושרת” כוללת את ארבעת השלבים הבאים:

  1. תכנון רשת חכמה ומדרגית

חנויות קמעונאיות של ימינו צריכות לנהל שירותים רבים – ספקים, נקודות מכירה, אפשרות לרכישה און-ליין במקביל (ובעתיד גם באמצעות הסלולר), שילוט דיגיטלי ופרסום, מצלמות אבטחה וכדומה. ככל שמספר רב יותר של פעולות ושירותים בחנות נעשה דיגיטלי, ארכיטקטורת הרשת חייבת לגדול בהתאם. בנוסף לגישה אל הרשת, תכנון הרשת צריך להיות גמיש, כדי ליצור מקטע רשת לכל סוג שירות. הדבר יסייע בטיפול בתקלות קישוריות שונות.

כדי למדוד את הצלחת תכנון הרשת, על החנות לתעל באופן אוטומטי את התנועה בין צמתי הגישה הראשיות והמשניות, לפלח את שירותיה השונים וליישם שירותים חדשים. כל זאת על רקע מינימום הפרעות טכניות, במטרה להגדיל את זמינות השירותים ולשפר את אבטחת הרשת.

בנוסף, הכרחי לחשוב על העתיד במהלך תכנון הארכיטקטורה הרצויה. הנטייה היא להשקיע בפתרונות חומרה ובמקביל להפעיל יישומי תוכנה חיוניים לטובת צמיחה עתידית של העסק.

  1. שימוש ברשת סלולארית לטובת קישוריות מרחוק

אבטחת רשת בכלל והעברת נתונים מאובטחת בפרט, היא אבן דרך חשובה לשגשוג קמעונאי. החלטה חשובה בהקשר זה היא בחירה נקודות הגישה הנכונות לרשת. נקודות אשר יספקו את המחשוב הראוי ואת ממשקי הרשת הדרושים ובכך לפתח חנות מקושרת אשר תספק מענה לדרישות העסקיות.

שימוש במודם סלולארי מובנה יאפשר תמיכה ביישומים דמויי WAN, אידיאליים לחנויות במיקומים מרוחקים שבם לא ניתן לייצר קישוריות פיזית. עם זאת, אם רשת הקווים הנייחים היא אפשרות החיבור הראשית, אזי ניתן להשתמש בחיבור הסלולארי של נתב רשת חלופי / משני, מה שמבטיח המשכיות בשירותי הנתונים המרכזיים של החנות. בנוסף, מנהלי מערכות יכולים בקלות ליישם מדיניות שתאפשר תנועה דינמית עבור חיבורי WAN, הבטחת זרימתן של התנועות העסקיות העיקריות והורדת הצורך בשירותים מיותרים, כגון Wi-Fi . רשת סלולארית תספק את השקט הנפשי לעסק שכן אין עלויות נוספות במקרים של תקלות.

  1. אבטחה בראש סדר העדיפויות

בעולם בו אנו יותר ויותר מחוברים, ההסתמכות על צד ג’ מעולם לא הייתה גדולה יותר. ארגונים אינם פועלים באופן מנותק מסביבתם – הם מהווים מערכות מקושרות כחלק ממערכת גדולה עוד יותר. כך, למשל, יצרנית מזון תלויה ברשתות השיווק כשם שמפעל טקסטיל תלוי ברשתות האופנה, ואלה בתורן עלולות להיות תלויות במרכזים המסחריים והקניונים וכדומה. התקפות הסייבר המשמעותיות ביותר התרחשו בעת התחברותם של התוקפים למערכות של ספק צד ג’. בשל יחסינו המתפתחים עם מכונות, כשלים קטנים יכולים בקלות לגדול לתקלות ענק. מתן עדיפות ליישום טכנולוגיות וכלי הגנה בתחום הסייבר, לטובת הגנת נתונים ומניעת איומים, היא צורך קיים שרק ייגבר עם הזמן.

באמצעות קישוריות מאובטחת ניתן למזער את המאמץ והעלות הנדרשים לעסק כדי להבטיח שהחנויות יהיו מוגנות מפני התקפות סייבר. סביר להניח שיהיה צורך רק בהתקן חומרה אחד, שאותו ניתן יהיה לפרוס לרוחב כל הרשת.

  1. ניתוחי נתונים וביצועים עסקיים

איסוף נתונים יכול להיות יקר, אולם היכולת לקבל החלטות מידיות על בסיס המידע הנאסף ומנותח, היא קריטית. עם אפשרויות ממשק גמישות עבור רשתות שונות, קוויות ואלחוטיות, קל יותר לחבר בין מערכות מפתח, כגון נקודות מכירה, ניהול מלאי וכדומה. בעלי החנות יכולים להיות בטוחים כי ההחלטות הנכונות נעשות ומשפיעות באופן חיובי על השורה התחתונה. איסוף נתונים משמעותיים וניתוחם, בעזרת מערכות בינה עסקית (BI), יכול לשפר באופן ניכר פעולות קמעונאיות שונות, ולייעל את עלויות ניהול התוכנה השונות.

לסיכום, למרות מגמות עלייה משמעותיות בקניות באינטרנט, לרבות הזמנות מרשתות השיווק, עסקים רבים ממשיכים להתרחב פיזית. כאשר מדובר בחנויות חדשות, מועדי הפתיחה והעלויות השונות, מהווים נקודות רגישות. המפתח להצלחה עבור כל חנות קמעונאית מודרנית, כדי להתמודד עם מגמת הקניות באינטרנט, הוא שיפור חווית הקנייה של הלקוח. כדי לעשות זאת, על העסקים ליישם טכנולוגיות חדשות, כגון התקני IoT בתוך החנות, וכן לחבר בצורה חלקה את המכשירים השונים לשירותי ענן או למיקום מרכזי. השקעה זו בטכנולוגיה תעזור לא רק לשימור לקוחות, אלא גם תהווה אבן פינה עבור חנויות המעוניינות לשרוד ולהצליח בעידן הדיגיטלי.


הכותב הוא מנהל ערוצי הפצה, Dell-EMC ישראל

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*