מקטי קאבאלן, יבואנית מוצרי מזון אסייתיים, עותרת נגד משרד הבריאות שפסל מטען מהפיליפינים

העותרת מציינת, כי בעקבות ממצאי הבדיקות היא פנתה ליצרן הפיליפיני שבדק את הנושא, וטען, כי במקביל למשלוח זה יצא משלוח זהה לארה"ב מאותו פס ייצור, ובמוצרים אלו לא נמצאו ממצאים חריגים

אוניית מכולות, צילום ויקפדיה
אוניית מכולות, צילום ויקפדיה

חברת מקטי קאבאלן, יבואנית ומשווקת מוצרי מזון אסייתיים מהמזרח הרחוק המיועדים לאוכלוסיה הזרה בישראל, הגישה עתירה מנהלית כנגד משרד הבריאות. בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נאמר, כי בסוף חודש דצמבר שחלף הגיעה לישראל מכולה ובה סחורה שנרכשה על ידי העותרת מיצרן בפיליפינים, ובין היתר, קוקוס מגורד מסוכר מוקפא, מחית ירקות קפואה, ובננה מאודה קפואה.

בתהליך שחרור הסחורה, נאמר בעתירה, נלקחו מספר דגימות על ידי נציג משרד הבריאות והועברו למעבדת Aminolab בנס ציונה ונמצאו ממצאים חריגים בשלושת המוצרים האמורים. לעותרת נמסר, כי בהתאם לחוות דעת מקצועית לא ניתן לשווק את המוצרים וכי דינם החזרה ליצרן או השמדה.

העותרת מציינת, כי בעקבות ממצאי הבדיקות היא פנתה ליצרן הפיליפיני שבדק את הנושא, ולאחר הבדיקה טען, כי במקביל למשלוח זה יצא משלוח זהה לארה”ב מאותו פס ייצור, ובמוצרים אלו לא נמצאו ממצאים חריגים.

היצרן הפיליפיני אף הבהיר, כי לפי דרישת הרשויות האמריקאיות נערכות בדיקות מעבדה לכל מוצר המשונע לארה”ב, ולכן יש בידיו תוצאות בדיקות מעבדה שנערכו למוצרים שנשלחו על ידו לחברת מקטי קאבאלן במועד היציאה מהפיליפינים לישראל. היצרן הבהיר לחברה, כי הוא נכון לקבל בחזרה את הסחורה ולזכות אותה, ובלבד כי יתאפשר לו לערוך בדיקות מעבדה.

בנסיבות אלו ביקשה חברת מקטי קאבלן ממשרד הבריאות לאפשר בדיקות חוזרות למוצרים האמורים בשתי מעבדות שונות, על מנת להסיר כל צל צלו של ספק ביחס למוצרים. ואולם בקשתה זו לא זכתה להתייחסות המשרד, ומכאן עתירתה לבית המשפט להורות למשרד הבריאות לאפשר לה ליטול דוגמאות מהמוצרים לשם בדיקה במעבדה נוספת המוכרת על ידו.

לדברי העותרת, נוהל יבוא מזון קובע מפורשות, כי “באפשרות היבואן לבחור את המעבדה שאליה הוא מעוניין לשלוח את הדוגמאות, ובתנאי שהמעבדה מוכרת על ידי משרד הבריאות לביצוע הבדיקות הנדרשות”.

בעתירה נאמר כי העותרת לא קיבלה את האפשרות לבחור לאיזו מעבדה היא מעוניינת לשלוח את הבדיקות, ולדבריה בשים לב לנסיבות החריגות ובכלל זה העובדה שחלק מן המוצרים שבמשלוח נמצאו תקינים גם במעבדה בישראל, ובהינתן שהמוצרים נבדקו בפיליפינים לפני יציאתם לישראל ונמצאו תקינים, יש לאפשר לה לבדוק פעם נוספת את המוצרים וזאת בטרם השמדתם.

בעתירה נאמר עוד, כי לא ניתן להתעלם מכך שהיצרן הפיליפיני דורש כי תתבצענה בדיקות מעבדה גם על ידו, וככל שלא יתאפשר לעותרת לערוך בדיקות נוספות היא עלולה להינזק באופן שלא תוחזר לה תמורת המשלוח.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה עד כה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*