ייצוגית נגד נפטון מזון בטענה להטעיית צרכנים לגבי “אורז בסמטי מובחר”

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית משפט השלום בחיפה כנגד חברת נפטון מוצרי מזון (1990) מבאר שבע הפועלת עשרות שנים והמעידה על עצמה כמי שנחשבת לאחת היבואניות הגדולות והמובילות ליבוא ושיווק מוצר מזון. זאת, בטענה להטעיית צרכנים על ידי הדגשת מידע שאסור לכתוב על אריזת המוצר “אורז בסמטי מובחר” באופן המהווה יתרון אסור בתחרות.

לדברי המבקש שלומי מלכה הוא רכש וצרך את המוצר האמור מתוך אמונה כי מדובר באורז מובחר העולה באיכותו על מוצרי אורז מתחרים, וזאת לאור הבטחות המשיבה המובאות על אריזת המוצר. אולם בדיעבד התחוור לו, כי המשיבה בחרה בדרך הקלה “לצוד” את עיני הצרכן על ידי הדגשת מידע שאסור כלל לכתוב על אריזת המוצר.

לטענתו, המשיבה מייבאת ומשווקת ללקוחותיה מוצר אורז הנושא מצגי איכות בניגוד לאיסור שבתקן הישראלי, עת היא מבטיחה סגולות איכות למוצר שלה למרות האיסור המפורש לעשות כן.

בבקשה נאמר, כי על חזית המוצר “אורז בסמטי מובחר” מתנוסס סמל מוזהב נוצץ המשווה תחושת יוקרתיות ובו כתוב באופן מודגש ומובלט – Aged for 2 years  ובתרגום לעברית “יושן שנתיים”. בנוסף, בגב האריזה נכתבו דברי האדרה ושבח על גרגירי האורז, והובטח כי יישונו מעלה את איכותו, וכי צורת העיבוד והגידול הופכים את הגרגירים לארומטיים, טעימים, ואיכותיים יותר. בין אימרות השפר והייחוד הרבות המורעפות על המוצר נכתב כדקלמן: This high quality ובתרגום לעברית: אורז בעל האיכות הגבוהה”.

לדברי המבקש, מהשוואה עם מוצרים אחרים עולה כי במוצרים מתחרים אין כל ציון בדבר איכות, יחודיות וכדומה, ומכאן התעורר אצלו החשד כי ככל הנראה אין בכלל אמות מידה המגדירות רמות שונות של איכויות אורז. לטענתו, בירור העלה כי חל איסור מוחלט לכתוב תיאורי איכות או ייחודיות על המוצר, ועל כן לא במקרה שחקנים אחרים בענף נמנעים מהבטחת איכויות וייחוד למוצריהם.

בבקשה נאמר, כי המשיבה מנעה מהצרכנים את האפשרות הבסיסית לבצע קנייה מושכלת תוך השוואת איכויות המוצר ביחס למחירו וקבלת גילוי נאות באשר לאיכויותיו האמתיות של המוצר. בית המשפט מתבקש לפסוק לחברי הקבוצה המיוצגת סך של 800 אלף שקל בגין השבת סכום התמורה (סכום מחצית עלותו הקמעונאית של המוצר בסך 22 שקל) ובגין נזק בלתי ממוני שעניינו אי נוחות רבה באופן העולה כדי פגיעה באוטונומיה שלהם.

תגובת החברה לא התקבלה עד כה.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*