ייצוגית נגד מלח הארץ בהיקף כ-30 מיליון שקל בטענה כי מדובר במונופול הגובה מחירים מופרזים

לטענת המבקש, אורי מחירי המוצרים נשוא הבקשה שאינם תחת פיקוח מחירים, גבוהים פי 3.5 ועד פי 20 מהמחירים של מוצרי המלח שבפיקוח, וזאת על אף שעלויות התוספים של מוצרים אלו (אריזה, שיווק, תוספי מזון) הן שוליות. תגובת מלח הארץ: החברה מקפידה קלה כבחמורה על עמידה בכל החוקים והתקנות

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של כ-30 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד חברת מלח הארץ אילת מעתלית. בבקשה נאמר, כי החברה שולטת על שוק המלח למאכל בכלל ועל שוק מוצרי המלח שאינם בפיקוח בפרט, וכי מדובר במונופול השולט באופן מלא בשוק, משתמש במשאב השייך לציבור, ומייצר באמצעותו מוצרים בעלויות זניחות, תוך שהוא שולח ידו כמעט לכל כיס במדינת ישראל לצורך גביית מחירים מופרזים ברווחיות מופרזת ומופקעת של מאות אחוזים, וזו בדיוק הסיטואציה במקרה הנדון.

לטענת המבקש, אורי הופמן, מחירי המוצרים נשוא הבקשה שאינם תחת פיקוח מחירים, גבוהים ב-348%-2,029% (במילים: פי 3.5 ועד פי 20) מהמחירים של מוצרי המלח שבפיקוח, וזאת על אף שעלויות התוספים של מוצרים אלו (אריזה, שיווק, תוספי מזון וכו’) הן שוליות, ולבטח שאינן מצדיקות פער עצום שכזה במחיר, וכך בדיוק נראה עושק הציבור העומד ביסוד הבקשה הנדונה לאישור תביעה ייצוגית.

בבקשה נאמר, כי המוצרים נשוא בקשה זו הם כדלקמן: מלח ים יבש 1 ק”ג קרטון מלח הארץ גס ומלח הארץ עדין המשווקים בצנצנות, מלח ים יבש 250 גר’, מלח ים גס-500 גרם, מלח ים דק 500 גרם ומלח ים מופחת נתרן 250 גרם, כולם מוצרים המשווקים כמלחיות.

לטענת המבקש, במקרה הנדון אין המדובר ברווחיות העומדת על 20% (“חוף מבטחים” בהתאם לגילוי דעת של הרשות להגבלים עסקיים) או 30%, כי אם ברווחיות חריגה ביותר העומדת תחת הנחות שמרניות ביותר על 167%. זאת’ בהתאם לעלויות הייצור של המוצרים ביחס לפדיון של החברה ממוצרים אלו.

המבקש מציין, כי רכש מוצר מלח של החברה (מלחייה באריזת 500 גרם) במחיר של 8.90 שקל ובהתאם לחוות הדעת המצורפת לבקשה זו של הכלכלן חנן שרון, עלות ייצור המוצר בתוספת עלויות שיווק נאמדות בכ-3 שקלים לכל היותר, ועל כן הנזק שנגרם לו עומד על כ-5 שקלים.

בית המשפט מתבקש להצהיר, כי חברת מלח הרץ אילת ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי בשל גביית מחיר חריג במופרזותו, להורות לחברה לחדול לאלתר מלגבות מחיר מופרז שאינו הוגן, הנגבה בהעדר תנאי תחרות, ולהקים מנגנון שיבטיח כי בעתיד לא תנצל החברה את מעמדה המונופוליסטי לצורך גביית מחירים מופרזים שאינם הגונים. בנוסף, להורות לחברה לפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין הנזקים שנגרמו להם, כמו גם להשיב לציבור את הרווח הבלתי הוגן שהפיקה בשל ניצול מעמדה המונופוליסטי לרעה

בבקשה מצוין, כי חברת מלח הארץ אילת נוסדה בשנת 1922 כמפעל ציוני חלוצי בעתלית ומאז הפכה החברה ליצרנית המלח המובילה בישראל השולטת בשוק ללא עוררין וללא מתחרים מהותיים.

מחברת מלח הארץ נמסר: “החברה מקפידה קלה כבחמורה על עמידה בכל החוקים והתקנות. התביעה התקבלה במשרדנו בימים האחרונים ומיד לאחר שתילמד לעומקה – בכוונת החברה להגיש תגובה מסודרת ומנומקת לבית המשפט”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*