חקלאים תבעו את תפזול בטענה שחומר שנועד לזרז התעוררות של עצי פרי לא פעל כראוי וגרם לנזק

בתביעה, שהיקפה יותר מ-5 מיליון שקל, נטען כי החומר "פיק אפ" שנרכש מהנתבעת אינו מאפשר התעוררות מוקדמת של הגידולים, אלא להיפך - גורם להעדר יבול. לטענת החקלאים, עקב רשלנות החברה והכשל בחומר הריסוס נגרמו להם נזקים רבים

פרחי עץ האפרסק, צילום: ויקימדיה
פרחי עץ האפרסק, צילום: ויקימדיה

12 חקלאים בגליל ובגולן הגישו תביעת נזיקין בסך 5.14 מיליון שקלים כנגד חברת תפזול תעשיות כימיות מבית שמש, העוסקת בייצור, שיווק, ומכירה של חומרי ריסוס והדברה. בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בנצרת נאמר, כי בין שאר החומרים אותם מייצרת הנתבעת מצוי גם החומר הנקרא פיק אפ, שהנו חומר ריסוס לשבירת תרדמה וזירוז התעוררות של עצי פרי כגון: אגס, תפוח, אפרסק, נקטרינה, משמש, שזיף, ועוד. תפקידו של החומר, מצוין בתביעה, הוא לזרז התעוררות של הגידולים על העצים, וכי על פי פרסומי הנתבעת, השימוש בחומר המעורר האמור יגרום להתעוררות מוקדמת של העץ, וממילא לתנובה גדולה יותר.

לדברי התובעים, באמצעות עו”ד עדי מיכלין, בעקבות הפרסומים וייעוץ של נציג הנתבעת בצפון, הם רכשו בעונת 2016 את החומר על מנת שיגרום להתעוררות מוקדמת של המטעים הנשירים (מטעי עצי פרי גלעיניים וגרעיניים) הן בציר הזמן והן במובן אחידות של המטע, דבר שהוא תנאי הכרחי להמשך הטיפול היעיל במטע.

נציג הנתבעת, נטען בתביעה, ליווה את השימוש בחומר הריסוס, נתן הנחיות מתי, איך וכמה לרסס, והתובעים פעלו על פי הוראותיו.

דף המוצר - פיק אפ של תפזול
דף המוצר – פיק אפ של תפזול, צילום מסך

אולם חרף המלצות הנתבעת וההנחיות של נציגה כיצד לעשות שימוש בחומר, הסתבר כי היבול בחלקות שרוססו בחומר היה ירוד ביותר. זאת, אף שבסמוך לאחר הריסוס הופיעה פריחה רבה ומוגברת, אך פריחה זו לא הגיעה לכדי מימוש החניטה והיא נבלה, ובעקבותיה לא הופיע פרי כלל או הופיע בכמות אפסית. במיעוט המטעים, נאמר בתביעה, הפקעים אף נצרבו ונשרו לקרקע ולא הגיעו לכלל פריחה.

מבדיקה שנעשתה הסתבר כי החומר אינו עונה על הציפיות, אינו מאפשר התעוררות מוקדמת של הגידולים, אלא להיפך – גורם להעדר יבול. לטענת התובעים, הנתבעת יצרה כלפיהם מצג שווא, הציגה נתונים לא נכונים, לא ביצעה בדיקות מתאימות טרם השימוש, לא השיגה אישורים מתאימים לפני השיווק, סיפקה ו/או מכרה ו/או שיווקה להם חומר פגום או שאינו מתאים ליעדו, ועקב רשלנותה והכשל בחומר הריסוס נגרמו להם נזקים בגובה סכום התביעה, ועל הנתבעת לפצותם במלוא הנזק שנגרם להם.

תגובת הנתבעת לא התקבלה עד עתה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*