ההסתדרות תובעת 15 מיליון שקל מסודה סטרים בעקבות פגיעה בהתארגנות

מנגד, בסודה סטרים, שהגישה אף היא תביעה נגד ההסתדרות בשבוע שעבר, טוענים כי יו"ר ההסתדרות במרחב נגב הסית לאלימות. לטענת הנתבעת, ההסתדרות קיבלה כרטיס אדום מעובדי סודה סטרים, אשר מרביתם, כ-700 במספר, הגישו טפסי ביטול השתתפות בהסתדרות

הפגנת עובדי סודה סטרים בנובמבר 2016, צילום: הסתדרות הנגב
הפגנת עובדי סודה סטרים בנובמבר 2016, צילום: הסתדרות מרחב הנגב

ההסתדרות הגישה לבית הדין לעבודה בבאר שבע תביעה בסך של כ-15 מיליון שקל נגד חברת סודה סטרים בטענה לפגיעה שיטתית, בה מעורב גם הדרג הבכיר ביותר בהנהלה,  בהתארגנות עובדיה במפעל ברהט.

מנגד, בסודה סטרים, שהגישה אף היא תביעה נגד ההסתדרות בשבוע שעבר, טוענים כי יו”ר ההסתדרות במרחב נגב מאיר בביוף הסית לאלימות ועודד את עובדי החברה להתנהל בבריונות.

לצד בקשת הפיצוי שתובעת ההסתדרות, בית הדין התבקש לעצור באופן מידי את התנהלות החברה בכל הנוגע לצעדים שנקטה נגד העובדים המבקשים להתאגד.

כ-1,200 עובדי סודה סטרים במפעל ברהט, שרובם משתייכים למגזרים מוחלשים, החלו להצטרף להסתדרות בנובמבר 2016. לטענת ההסתדרות, מהלך ההתארגנות נתקל מראשיתו ולכל אורכו בהתנגדות עזה מצד ההנהלה, שבאה לידי ביטוי בהתנכלות מתמשכת לעובדים המזוהים עם ההסתדרות. נטען כי בחלק מהמקרים ההתנכלות אף גלשה לכדי אלימות, מילולית ופיזית.

ההסתדרות טוענת, כי צירפה לתביעה עדויות של עובדים ש”גויסו” על ידי ההנהלה כסוכנים סמויים, שישתתפו במעגל הפגיעה בהתאגדות. עוד נטען כי בחלק מהמקרים ההנהלה לא היססה לנצל את מצוקותיהם האישיות של העובדים הללו והבטיחה לסייע בפתרונן תמורת התחייבות שלהם לרגל אחר חבריהם לפס הייצור ואף לפגוע במובילי ההתאגדות. כך למשל אחד העובדים המדוברים מעיד כי קיבל הוראה מגבוה לשבץ את יו”ר ועד הפעולה בעמדה מבודדת וקשה, “כדי שיתייאש ויעזוב את העבודה”.

העובדים מתארים מנגנון סיכול משוכלל שהקימה החברה, בסיוע חברת חקירות פרטית שהקימה משרדים בחצר המפעל, הכולל התחקות אחר כל צעד וצעד של העובדים המתאגדים, הכשלתם ופגיעה בהם.

הראיות שהוצגו לבית הדין מתארות תמונה לפיה הנהלת סודה סטרים, בראשות המנכ”ל דניאל בירנבוים, מתנהלת בניגוד לעולה מפס”ד פלאפון, האוסר על הנהלה להתערב באופן כלשהו בהתארגנות עבודה. נזכיר כי רק לאחרונה, פסק בית הדין לעבודה בבאר שבע כי רמי לוי והרשת שבבעלותו רמי לוי שיווק השקמה פגעו בהתארגנות עובדי הרשת באופן קיצוני והורה לו לפצותם בסכום של 1.5 מיליון שקל.

יו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: “ההסתדרות לא תיתן לאף מעסיק לפגוע בזכות ההתארגנות החוקית של עובדיו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהתנהלות כה שיטתית ופוגענית. מדובר בעובדים מסורים ונאמנים הזקוקים יותר מכל לביטחון התעסוקתי שהתאגדות בהסתדרות תעניק להם, והם זוכים מאתנו לתמיכה מלאה במאבקם”.

יו”ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף: “התביעה חושפת תכנון בוטה, חמור וחסר תקדים שנעשה על ידי מנהלי סודה סטרים בכדי לשבור את התארגנות העובדים. לא נכנע וננהל תביעה זו ביד רמה במקביל לניהול המשך המאבק למען הצלחת התאגדות עובדי סודה סטרים בהסתדרות”.

מסודה סטרים נמסר בתגובה: “המדובר בתביעה נואשת ומופרכת שדינה להידחות. ההסתדרות קיבלה כרטיס אדום מעובדי סודה סטרים, אשר מרביתם, כ-700 במספר, הגישו טפסי ביטול השתתפות בהסתדרות, בשל דרכה הבריונית וההסתה לאלימות שבה נקטו נציגיה ובראשם יו”ר מרחב הנגב, מאיר בביוף, שנגדו אף הוגשה תביעה אישית ע”י הנהלת החברה בסך מיליוני שקלים. כעת מנסה ההסתדרות, באמצעות תביעת סרק מנופחת, לנסות ולשקם את יוקרתה, שוב על גב החברה ועובדיה. במקום להודות בכך שעובדי סודה סטרים אינם מעוניינים בשירותיה היא מנסה בכל האמצעים, לכפות את עצמה על העובדים.

“הנהלת סודה סטרים אינה צד למהלך ההתאגדות ולמהלך היציאה ההמונית ממנו. סודהסטרים לא תאפשר גילויי אלימות במתקניה ותמשיך לשמור על סביבת עבודה בטוחה על כל המשתמע מכך״.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*