בעל מאפייה סירב להעביר לעובד חלק מדמי הביטוח הלאומי על שירותו בצוק איתן וישלם לו 100 אלף שקל בפשרה

לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוגשה תביעה של תושב ראשון לציון, שהועסק כנהג במאפייה בבת ים ובתקופת מבצע צוק איתן, בחודשים יולי ואוגוסט 2014  נעדר בשל התייצבותו לשירות מילואים, בצו 8. התביעה הוגשה, בין השאר, בטענה כי בעל מאפייה סירב להעביר לעובד חלק מדמי הביטוח הלאומי על שירותו בצוק איתן.

התביעה, אותה הגישה עוה”ד עדי ביבר לקואה, בשם עובד, חושפת העסקה רצופה בהפרות של חוקי העבודה בישראל. על פי התביעה, המאפייה הנתבעת שילמה לעובד רק חלק מתגמולי המילואים אשר קיבלה מהמוסד לביטוח לאומי (והשאירה בכיסה סך של 681 שקל). בשל כך, פנה העובד בדרישה לתשלום הפרשי תגמולי המילואים. לאחר דרישתו של העובד שינה מעסיקו את היחס כלפיו באופן בוטה ומפורש עד לפיטוריו בחודש ינואר 2015.

בכתב התביעה מפורטות הפרות רבות ובוטות של חוקי העבודה בישראל כלפי הנהג שעבד במאפייה ארבע שנים, ושהבולטת שבהן: תשלום שעות נוספות חלקי בלבד, ומסירת תלושי שכר מפוברקים שלא משקפים את עבודתו ושכרו האמיתיים של העובד. על פי התביעה, העובד הועסק משך שעות נוספות רבות ביום, גם כנהג וגם בעבודות כפיים במאפייה, וקיבל בגינן תשלום חלקי בלבד. תלושי השכר שהחברה מסרה לתובע כללו רק חלק מהמשכורת אשר שולמה לו, בניסיון להימנע מתשלום זכויות סוציאליות עבור כל משכורתו.

התובע החזיק בידו דוחות נוכחות שכר רק בגין חלק מחודשי עבודתו, וטען כי דוחות נוכחות אלה מוכיחים את מתכונת העסקתו, אשר כללה עבודה בשעות נוספות רבות מאד. על סמך אותם דוחות, המשקפים את מתכונת ההעסקה שלו – תבע העובד את המאפייה על גמול שעות נוספות ותוספת בגין עבודת לילה וכן רכיבים נוספים, לרבות פיצויים בגין הפרשה חלקית לפנסיה, אי תשלום דמי הבראה, פדיון חופשה ועוד.

בהתקיים הדיון, התפשרו הצדדים, והסכימו כי המאפייה תשלם לעובד 100 אלף שקל, סכום הכולל גם תשלום הוצאות משפט. סגנית הנשיאה, השופטת ד”ר אריאלה גילצר כץ, קיבלה את הפשרה ונתנה לה תוקף של פסק דין.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*