אתגרי האוכל בחופש הגדול / מאת יעל חן רביע

כיצד לשמור על הרגלי אכילה בריאים ולמנוע השמנה אצל ילדים גם כאשר השגרה מופרת

מילון התאבון
מילון התאבון, צילום: סטודיו כותרת
יעל חן רביע, צילום: סטודיו כותרת
הדיאטנית הקלינית יעל חן רביע*, צילום: סטודיו כותרת

החופש הגדול מאפשר לנו זמן יקר להיות יחד, לצבור חוויות משותפות כשמשפחה וליהנות מעצם השהייה המשותפת – הורים וילדים. עם זאת, דווקא משום שהשגרה מופרת וזמן הפנאי המשפחתי רב יותר מתמיד, מבחינות רבות החופשה הגדולה מהווה אתגר להורים ובין היתר בסוגיות הקשורות להתנהלות בארוחות מחוץ לבית, בקייטנות, במסעדות, בים ובבריכה ועוד. הורים לילדים עם עודף משקל יכולים לחוש חרדה ודאגה לכך שילדיהם יוסיפו על משקלם בתקופה זו, וזו תופעה שיכולה לקרות ושאפשר למנוע אותה על ידי שמירה על מספר כללים וקווים מנחים, שנכונים לכל משפחה באשר היא.

קבלו את עשרת הכללים שיעזרו לכם גם לבלות וליהנות וגם לשמור על בריאות המשפחה.

  1. מודעים ומחליטים

סכרת, יתר לחץ דם, שומנים בדם ותופעת התסמונת המטבולית כבר אינם נחלתם של מבוגרים בלבד. כל מי שמביט סביב יכול לראות את העלייה בשכיחות ההשמנה אצל ילדינו ולכן ההחלטה לשמור חשובה, טרם שפורטים הלכה למעשה את הפעולות וההמלצות ההתנהגותיות. החלטה זו היא באחריות ההורים ומומלץ שהיישום של ההחלטה ייעשה באופן שישתף את הילדים בהתאם לגילם ולהבנתם.

  1. מגדירים את הכללים

בכל בית יש אמות מידה שונות במה שנוגע להרגלי האכילה והתזונה במשפחה. למשל בהרגלי קניית וצריכת הממתקים והחטיפים, יש משפחות שבביתן מגירת ממתקים ויש מנגד משפחות שאינן קונות ממתקים כלל או משפחות שקונות “אחת ל…” או למשל שונות בתדירות הבישול הביתי, שונות בתדירות הזמנת אוכל הבית (אם בכלל) או בתדירות האכילה מחוץ לבית, ולכן גם בחופשה הגדולה כל משפחה צריכה לקבוע ולהגדיר את הכללים שנכונים עבורה ושתוכל ליישם אותם כדי שיהיו בעלי ערך. עם זאת יש מספר כללי אצבע שכדאי לאמץ ובמידת הצורך להתאים אותם למשפחה הפרטית שלכם.

  1. ממעטים בצריכת סוכרים פשוטים

ארטיקים, קסטות וגלידות, מסימני ההיכר של הקיץ, יכולים להכיל 4 ואף 5 כפיות סוכר ליחידה (וכמות לא מבוטלת של שומן רווי), ולכן חשוב לקרוא את הסימון התזונתי ולחשב כמה סוכר במנה שלפניכם. כפית סוכר = 5 גרם סוכר. כיום על פי רוב יש פירוט של סך הסוכרים הפשוטים ביחידה על גבי האריזה ואם אין, יש כנראה סיבה טובה לכך. הסבירו לילדים מדוע כדאי להפחית בצריכת סוכר והגדירו עבורם את הכמות והתדירות שבמסגרתם יוכלו לבחור. למשל, כל יום אחר הצהריים נקנה/נאכל ארטיקים מסוג אחד (שמכילים 1-2 כפיות סוכר), ופעם בשבוע תוכלו לבחור ארטיקים מסוג אחר (שמכיל מעט יותר סוכר). כדאי להמעיט ככל שניתן באכילת ארטיקים על בסיס שמנת המצופים בשוקולד או ממולאים בשוקולד ותוספות שונות.

מכיוון שהילדים נמצאים יותר שעות בבית, שימו לב שהדבר לא יגרום לעלייה בצריכת הממתקים והחטיפים, ההתנהלות צריכה להיות כמו בשגרה. לעומת זאת, צלחת פירות צבעוניים חתוכים או סלט פירות שמוגש אחר הצהריים הוא הרגל, שאם עד כה לא אימצתם אותו, כדאי לעשות זאת בחופשה.

  1. שותים מים

כיום אנו מודעים לנזקי שתייה מתוקה ובגני ילדים חדלו מזמן מלספק אותה לילדים והם מורגלים מגיל צעיר לשתות מים. אם כן, שווה לאמץ את הכלל הזה באורח החיים המשפחתי בכל ימות השנה. יש סוגים שונים של סוכרים המוספים למשקאות קלים ולכל אחד מהם אופן השפעה שונה על הגוף, אך המשותף לכולם הוא שאינם תורמים לבריאות בלשון המעטה. בבתי מלון מגישים משקאות קלים בכל ארוחה וכאשר יוצאים לאכול מחוץ לבית קיים הפיתוי לבחור במשקה קל. שוחחו עם הילדים על חשיבות שתיית מים תמיד ובהקשר לימות הקיץ, ואם תרצו להגדיר יוצאים מן הכלל לחופשה, הגדירו מראש, למשל, כשנהיה בחופשה במלון נמשיך לשתות מים בארוחות כמו בבית וכשנצא לאכול במסעדה תוכלו פעם בשבוע לבחור לשתות כוס משקה קל.

  1. ממעיטים באכילת מזון מטוגן

משום שבחופש הגדול תדירות הארוחות מחוץ לבית גדול מאשר בשגרה, סביר שסוגיה זו תעלה. רוב מנות הילדים בתפריט מסעדות סטנדרטי יכללו צ’יפס ושניצלונים, טבעות עוף מטוגנת וכו’. באופן כללי מומלץ להמעיט באכילת מזון מטוגן גם בבישול הביתי, כאשר משתמשים בשמן טרי ואיכותי ובמזון טרי. על אחת כמה וכמה כשאוכלים מחוץ לבית, כאשר אין לנו שליטה על איכות המזון – הטוגנים לרוב קפואים ומוכנים מראש, אין לנו מידע על סוג השמן ותדירות התחלופה שלו והסיכון לטווח ארוך שבנזקי חמצון יחד עם צריכה קלורית גבוהה ומיותרת אינו משתלם. הסבירו לילדים מדוע מומלץ לבחור במנה מבושלת או אפויה ואם אתם בוחרים להזמין מזון מטוגן, עשו זאת לעתים רחוקות או במסעדה איכותית במיוחד.

  1. זול בטווח קצר – יקר לבריאות בטווח הארוך

כאשר הילדים צעירים, ההורים מתכננים ומחליטים היכן ייערכו הארוחות במהלך היום. כדאי לכוון לכך שרוב הארוחות בימי החופש הגדול  ייאכלו או יוכנו בבית, גם אם מתכננים לצאת ולבלות במרכזי קניות, בבריכה או בטיול. הרווח מבחינת בריאות הילדים שווה את ההשקעה בהתארגנות ובהכנה מראש של כריכים, ירקות, פירות ותמיד אפשר להחליט שקונים בחוץ קינוח. זאת, מול האלטרנטיבות המוכרות כמו נקניקיות והמבורגרים בלחמניות מקמח לבן, מאפים ובצקים שיתכן ומכילים שומן טרנס וכו’, ואם בכל זאת בוחרים לאכול מזון פחות איכותי מבחינת ערכו התזונתי והבריאותי – עשו זאת בתדירות נמוכה ומוגדרת בכל השנה וללא הבדל בחופש הגדול.

  1. תכנון זה הכיוון!

תכנון מראש הוא בעל ערך רב עבור ילדים (ומבוגרים) ופועל לטובה בהקשרים שונים למשל, תכנון גודל המתנה שנקנה לילד, תכנון תקציב ההוצאות עבור הבגדים למתבגרת ועוד. כאשר יש תכנית מוגדרת, היא מסייעת להשיג את התוצאות הרצויות וכך גם לגבי תכנון הארוחות מחוץ לבית. כאשר הכללים מוסכמים מראש הדבר עוזר לילדים לדעת מהם הגבולות ואפשרויות הבחירה שיעמדו בפניהם. מומלץ להגדיר כללים שההורים יוכלו לעמוד בהם ויאפשרו מרחב בחירה לילדים למשל, ‘היום במסעדה כל אחד יוכל להזמין לעצמו מנה שהוא אוהב, אך לא נזמין אוכל מטוגן כמו צ’יפס ושניצלונים. כדאי לתאר ולהכין תסריט מראש של המנות שיהיו קרוב לוודאי ואפשרויות הבחירה.

  1. הזדמנות להקניית הרגלי אכילה נבונים

הורים רבים מוצאים את עצמם בתפקיד השוטר התזונתי שמסב להם הרגשה של אי נעימות ואי נוחות ובעיקר כשהמטרה היא ליהנות יחד. כדאי להגדיר את הבחירות באופן חיובי, מה כן אפשר, מתי כן נוכל, מתי כן יתאפשר ובכל מקרה, גם אם הדברים אינם מסתדרים כפי שתכננתם, לא כדאי להיגרר למריבות או למצבים שיעכירו את האווירה. לעתים קבלת ייעוץ ועזרה מאיש מקצוע יכולים לעזור אם התחושה היא של תסכול וחוסר אונים מתמשך בכל הקשור לתזונת הילד.

הורים מחנכים להרגלי אכילה בריאים לאורך כל השנה ולאורך שנות הילדות וחופשה יכולה להיות הזדמנות לשפר הרגלי אכילה במשפחה, דווקא מפני שיש פניות יתר של ההורים. לדוגמה, להגדיל את מספר הארוחות המשפחתיות, לבשל יחד, לאכול בנחת, לעודד הקשבה לתחושות הגוף – מתי אנו רעבים, מתי שבעים ועוד, ולשוחח על נושא הכלל והיציאה מן הכלל, משום שלהתנהגות אכילה שאינה מושכלת לתקופה כה ארוכה, בהנחה ש’בחופש מותר הכל’, עלולה להיות השפעה בפן הבריאותי וכמובן בנושא שמירה על משקל גוף תקין ומניעת השמנה.

  1. אחריות חברתית

בטיולים יש משפחות שנוהגות לאכול כמות גדולה של חטיפים וממתקים (רק בטיולים), ולכן כדאי לחשוב ולהתחשב בסובבים ולטובת כולם לסכם מראש בין ההורים מה וכמה מביאים כדי שכולם יוכלו ליהנות. גם בבחירת מסגרת הקייטנות כדאי לברר היטב מה התפריט המוצע ואם הוא כולל את שקית הטרופית והלחמנייה עם השוקולד, ואם כן, להתאגד מספר הורים כדי לשנות ולמצוא חלופות.

  1. העיקר – ליהנות מהעיקר

התרכזו בהנאה מחוויות משותפות ומהתוכן שבבילויים. אוכל הוא כמובן מקור להנאה – בגבול הטעם הטוב תרתי משמע – מבחינת כמות ואיכות בכל ימות השנה וגם בחופש הגדול.

* הכותבת היא דיאטנית קלינית לילדים ומאמנת אישית מפתחת “מילון התיאבון”, ערכה המנגישה לילדים ערכי תזונה בריאה. הערכה מתאימה לגילאי גן חובה ובית הספר היסודי (5-10) וקיבלה את המלצת מכון אדלר.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*